Blog szoperski.pl

Obsługa sklepu internetowego. Na czym dokładnie polega? Jak wygląda dzień pracy?

Obsługa sklepu internetowego. Na czym dokładnie polega? Jak wygląda dzień pracy?

Ruszając ze sprzedażą internetową za pośrednictwem własnego e-commerce musisz wiedzieć, że bez ciężkiej pracy i poświęconego czasu to nie wypali. Samo opłacenie licencji i wykupienie dodatkowych modyfikacji nie wystarczy, żeby dobrze rozwijać swój e-sklep.

W poprzednim wpisie przygotowałem kalkulację wdrożenia własnego e-commerce na Shoperze oraz podałem jego koszty w pierwszym i kolejnym roku funkcjonowania. Każdy przyszły właściciel sklepu internetowego powinien wiedzieć, jak będzie wyglądał jego standardowy dzień, jeżeli zdecyduje się być one-man-army w kontekście obsługi i zarządzania e-sklepem.

Długoletnie zarządzanie i obsługa sklepów internetowych pozwoliła mi na wyrobienie pewnych schematów codziennego działania. Co warte uwagi i powtórzenia – CODZIENNEGO.

Codzienna praca przy obsłudze sklepu internetowego

Dlaczego codzienna? Analizując wszystkie raporty e-commerce dowiemy się, że klient kupujący w internecie ceni sobie przede wszystkim szybkość. Szybkość odpowiadania na e-maile, szybkość wysyłki zamówień, szybkość przyjmowania reklamacji i zwrotów czy też szybkość obsługi posprzedażowej.

Tylko codzienna praca pozwoli nam nadążać za oczekiwaniami naszych klientów, a co za tym idzie zyskać ich przychylność i lojalność. 

Nie tylko codzienny, bezpośredni kontakt z klientem ma znaczenie. Również dbanie o aktualizowanie strony głównej, stron kategorii oraz stron produktowych jest niezwykle ważne podczas zarządzania sklepem internetowym. 

Wybraźmy sobie, że zrobiliśmy promocję na Walentynki, która obowiązuje tylko 14. lutego i zbudowaliśmy wokół tego komunikację na stronie głównej w postaci np. slidera. Co pomyśli sobie klient widzący walentynkowy slider na stronie głównej naszego e-sklepu 15. lutego? Tak nie robimy!

Przykładowy dzień pracy przy obsłudze sklepu internetowego. Dzień wdrożenia akcji promocyjnej

Każdy e-commerce składa się z innych mechanizmów, posiada wdrożenia i automatyzacje usprawniające zarządzanie e-sklepem. Czy da się stworzyć dokładny plan dnia osoby obsługującej sklep internetowy? Nie. Czy spróbuję to zrobić? Tak. 

Na potrzeby tego wpisu założyłem, że obsługuję prosty e-commerce, posiadający kilka wdrożeń oraz aplikacji dodatkowych. Dla urozmaicenia wyobraźmy sobie, że mamy 14. lutego, wprowadzamy nowy zestaw na Walentynki, który będzie w mega promocji. Do roboty!

1. Parzymy kawę oraz przeglądamy internetową prasę branżową
Kawę, bo jest pyszna. Informacje branżowe, ponieważ powinniśmy wiedzieć, co się dzieje w świecie e-commerce oraz w branży, w której funkcjonujemy.

2. Dodajemy do oferty sklepu nowy zestaw na Walentynki. Ustawiamy promocję
Jako, że jesteśmy najlepszymi menadżerami e-commerce to kilka dni wcześniej przygotowaliśmy sobie zestaw walentynkowy do wdrożenia. W dniu promocji wystarczy tylko odblokować aktywność produktu i gotowe!

Czasem zdarza się, że idziemy na żywioł i produkt dodajemy na ostatnią chwilę. W tym szaleństwie jest metoda.

  • ustalamy nazwę promocyjnego zestawu
  • wprowadzamy cenę podstawową
  • dodajemy zdjęcia oraz grafikę promocyjną
  • dodajemy opis produktu
  • ustawiamy promocję (cenę po rabacie, czas trwania oraz zasady promocji)

3. Aktualizujemy stronę główną sklepu. Pokazujemy zestaw promocyjny
W czasie trwania akcji promocyjnej strona główna sklepu internetowego powinna w wyraźny sposób pokazywać oferowany produkt.

Tworzymy i dodajemy slider z przyciskiem CTA (call to action, np. "Kup teraz"). Możemy wyróżnić zestaw walentynkowy jako "Produkt dnia" lub w sekcji "Nowości".

Ciekawym rozwiązaniem jest włączenie przyklejonego paska informacyjnego na górze strony, który będzie linkował zestaw promocyjny.

4. Wysyłamy newsletter informujący o akcji promocyjnej
Jeżeli posiadamy bazę adresów e-mail do wysyłki newslettera, to powinniśmy ją wykorzystać do wysyłki informacji o trwającej akcji promocyjnej.

  • wymyślamy ciekawy i chwytliwy tytuł newslettera
  • dodajemy grafikę informującą o promocji
  • tworzymy treść maila uzupełniającą informacje o trwającej promocji

Pozyskiwanie adresów e-mail do wysyłki newsletterów to proces niezwykle ważny ale i czasochłonny. W momencie, w którym nasza baza subskrybentów jest mała, powinniśmy rozważyć wprowadzenie na e-sklep modułu motywującego klientów do zostawienia adresu e-mail.

Możemy zaoferować jednorazowy kod rabatowy w zamian za zapisanie się do newslettera. Możemy zachęcać klientów do zapisów poprzez wysyłkę w newsletterze ebooków oraz treści edukacyjnych. Możemy przekształcić grupę subskrybentów w elitarny klub, który będzie miał pierwszeństwo do pewnych treści oraz zakupów w naszym e-commerce. Opcji jest wiele. 

5. Komunikujemy promocję walentynkową w social media
Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, LinkedIn - we wszystkich portalach społecznościowych, na których widzimy potencjalnych klientów powinna pojawić się informacja o akcji promocjnej.

Post, story, rolka, lajf - obecnie social media dają nam masę narzędzi do promocji produktów. Warto pomyśleć o włączeniu płatnej reklamy na wybranych portalach.

5. Sprawdzamy skrzynkę mailową sklepu oraz odpowiadamy na zapytania klientów
Często klienci po złożeniu zamówienia kontaktują się z e-sklepem w celu modyfikacji zamówienia lub zmiany adresu doręczenia. Ważne, żeby przeczytać tego typu wiadomości przed realizacją zamówień.

Oprócz tego, im szybciej odpowiemy na zapytanie klienta, tym większa szansa, że złoży zamówienie jeszcze tego samego dnia.

6. Aktualizujemy statusy zamówień. Informujemy klientów o etapie realizacji
Klient powinien na każdym etapie wiedzieć co się dzieje z jego zamówieniem. Właśnie po to ustawiamy statusy zamówień, które wysyłają automatyczne maile informujące.

Początek pracy związanej z realizacją zamówień powinien polegać na aktualizacji statusów. Kompletujemy i przygotowujemy zamówienie do wysyłki? Nadajemy odpowiedni status. Zamówienie czeka na wpłatę klienta? Zmieniamy status. Zamówienie czeka na dostawę? Ustawiamy taki status. 

7. Tworzymy listę załadunkową, wystawiamy paragony/faktury, tworzymy listy przewozowe
Drukujemy dokumenty, na podstawie których magazynier (lub my sami) będzie kompletował zamówienia. Fiskalizujemy sprzedaż, wystawiamy paragony lub faktury.

Wystawiamy listy przewozowe dla firmy kurierskiej i czekamy na odbiór przesyłek.

Dobrą praktyką jest dodawanie do paczek kartki z podziękowaniem za zakupy oraz kodem rabatowym na kolejne zamówienie. W ten sposób zachecamy klienta do ponownych zakupów w naszym e-sklepie. 

8. Sprawdzamy czy w tym czasie wpłynęły nowe zamówienia związane z walentynkową akcją promocyjną
Proces kompletowania zamówień napewno zajął nam chwilę. Przez ten czas klienci przeczytali newsletter, zobaczyli informację o promocji na social mediach lub po prostu kupili zestaw walentynkowy, wchodząc na nasz sklep z wyszukiwarki.

Realizujemy nowe zamówienia.

9. Czas na pracę nad rozwojem naszego sklepu internetowego
Załóżmy, że mamy jeszcze kilka godzin na inną pracę, aniżeli "bieżączka". Na czym możemy się skupić? 

  • poprawmy/rozbudujmy opisy produktów
  • stwórzmy strony informacyjne np. "O nas"
  • napiszmy wpis na blog
  • zaplanujmy kolejne akcje promocyjne
  • zlećmy/stwórzmy grafiki na stronę główną
  • włączymy dodatkowe moduły lub aplikacje

Zleć utrzymanie oraz zarządzanie sklepem internetowym w szoperski.pl

Otrzymując działający, gotowy do przyjmowania zamówień sklep, możesz nie zdawać sobie sprawy z czasu, który musisz poświęcić aby dobrze nim zarządzać. 

Oczywiście zakres prac jest ściśle powiązany z wielkością i skalą naszego e-commerce. Bynajmniej, nawet najmniejsze sklepy internetowe wymagają prac, dzięki którym będą atrakcyjne i funkcjonalne.

Dla osób, które zdecydowały się na wprowadzenie sprzedaży internetowej, a niekoniecznie mają czas i wiedzę na temat funkcjonowania w e-commerce, polecam skorzystać z moich usług utrzymania oraz zarządzania e-sklepem. 

Cena usługi ustalana jest indywidualnie na podstawie zapotrzebowania oraz zakresu wsparcia. Istnieje możliwość współpracy w zakresie zarządzania już istniejącym sklepem na platformie Shoper.

Zachęcam do kontaktu.

Brak komentarzy
Szukaj